PARTICIPA: Tots hi som convidats! Pares i mares, professorat, alumnes... Feu les vostres aportacions i comentaris a les entrades ja realitzades.
Si ens voleu fer arribar dubtes, preguntes o us animeu a publicar una nova entrada poseu-vos en contacte a través de:


dilluns, 21 de desembre del 2015

LES DIFICULTATS EN LECTOESCRIPTURA: APLICACIONS I RECURSOS ÚTILS.

La dislèxia és un trastorn de l’aprenentatge que afecta a la lectura i/o l’escriptura i on la comprensió lectora queda compromesa. Tot i que podem detectar indicadors ja a finals de P5 o 1r de primària, no es pot diagnosticar aquest trastorn durant el cicle inicial ja que es considera que durant aquesta etapa es desenvolupa i consolida el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. No obstant, sí que es pot fer una detecció precoç de les dificultats i iniciar un tractament logopédic o psicopedagògic. Actualment, amb una detecció i intervenció precoç i algunes adaptacions metodològiques a l’escola els nens i nenes amb aquestes dificultats milloren significativament la seva eficàcia lectora i en general el seu rendiment.

A continuació us adjuntem un recull de recursos per ajudar als nens i nenes en l’adquisició del procés de la lectoescriptura, que poden, o no, tenir dislèxia. Esperem que us siguin d’utilitat. Cliqueu sobre el títol.

Aquesta aplicació és una recomanació d’una mare d’una alumna de l’escola amb dislèxia. És un una app, creada per per Luz Rello, Clara Bayarri y Azuki Gorriz, amb l’objectiu de que els nens i nenes amb dificultats en la lectoescriptura o dislèxia puguin superar aquestes dificultats amb jocs divertits.  Després de 12 sessions de 20 minuts, la app millora l’ortografia dels nens de 9 a 11 anys. Piruletras és una aplicació gratuïta i està disponible per dispositius mòbils iOS.

És una app destinada a estudiantes de més edat. És un processador de text que té com a objectiu mantenir l’atenció de qui el fa servir, per tal de prevenir la confusió visual dels caràcters. Aquest processador de texts es basa en un aprenentatge visual, per això compta amb una base de dades que emmagatzema fins a 10.000 paraules amb representació gràfica per tal que els usuaris associïn el concepte a una imatge.  Adapro es una aplicació gratuïta, ja que depèn del projecte FEDER de la UE.

3) Disanedu. Santiago Campo, Diego Guerrero y Santiago Ortiz han desenvolupat aquesta aplicació interactiva per millorar la competència lectora. A través del seu microsite es treballa la velocitat lectora, la comprensió de textos i perfeccionar la lectura paraula a paraula. Els autors recomanen tres sessions diàries de tres minuts cada una.

4) Omisió de síl·labes: aquest enllaç, disponible a la web de Orientación Andújar, proposa diferents fitxes la lectoescritura. Aquestes fitxes integren elements de la vida quotidiana que els alumnes han d’identificar i escriure. També han de dividir la paraula en sil·labes; una altra tasca és crear noves paraules a les que han d’assignar una definició inventada.

5) Lectura i escriptura per nens amb dislèxia: Es treballa la discriminació auditiva dels fonemes, jocs mentals amb paraules que poden ser reals o inventades, identificació visual de grafemes, etc.

6) La magia de las palabras: els nens escolten el so de les lletres, les paraules i les frases que escriuen en la pantalla del Ipad. Recopila 215 proves d’ortografia tot i que es possible integrar-ne de noves. Preu 2,69 euros.

7) El muro: en el joc El muro s’han d’ordenar les lletres que apareixen a la pantalla i formar paraules. Així es treballa la consciència fonològica de manera lúdica. que ordenar las letras que aparecen en pantalla para formar paraules.

8) Quadern de treball que millora la lectoescriptura i la dislèxia: Escrit per Raúl Álvarez Alejo, proposa diferents activitats d’interés per l’alumnat.  







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada