La dislèxia és un trastorn de l’aprenentatge que afecta a
la lectura i/o l’escriptura i on la comprensió lectora queda compromesa. Tot i
que podem detectar indicadors ja a finals de P5 o 1r de primària, no es pot diagnosticar
aquest trastorn durant el cicle inicial ja que es considera que durant aquesta
etapa es desenvolupa i consolida el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. No obstant, sí que es pot fer una detecció precoç de les dificultats i iniciar un tractament logopédic o psicopedagògic. Actualment, amb una detecció i intervenció precoç i algunes adaptacions
metodològiques a l’escola els nens i nenes
amb aquestes dificultats milloren significativament la seva eficàcia lectora i
en general el seu rendiment.
A continuació us adjuntem un recull de recursos per
ajudar als nens i nenes en l’adquisició del procés de la lectoescriptura, que
poden, o no, tenir dislèxia. Esperem que us siguin d’utilitat. Cliqueu sobre el títol.
Aquesta aplicació és
una recomanació d’una mare d’una alumna de l’escola amb dislèxia. És un una
app, creada per per Luz Rello, Clara Bayarri y Azuki Gorriz, amb l’objectiu de
que els nens i nenes amb dificultats en la lectoescriptura o dislèxia puguin superar
aquestes dificultats amb jocs divertits.
Després de 12 sessions de 20 minuts, la app millora l’ortografia dels
nens de 9 a 11 anys. Piruletras és una aplicació gratuïta i està disponible per
dispositius mòbils iOS.
És una app destinada a estudiantes de més edat. És un
processador de text que té com a objectiu mantenir l’atenció de qui el fa
servir, per tal de prevenir la confusió visual dels caràcters. Aquest processador
de texts es basa en un aprenentatge visual, per això compta amb una base de
dades que emmagatzema fins a 10.000 paraules amb representació gràfica per tal
que els usuaris associïn el concepte a una imatge. Adapro es una aplicació gratuïta, ja que
depèn del projecte FEDER de la UE.
3) Disanedu. Santiago Campo, Diego Guerrero y Santiago Ortiz
han desenvolupat aquesta aplicació interactiva per millorar la competència
lectora. A través del seu microsite es treballa la velocitat lectora, la comprensió
de textos i perfeccionar la lectura paraula a paraula. Els autors recomanen
tres sessions diàries de tres minuts cada una.
4) Omisió de síl·labes: aquest enllaç, disponible a la web de Orientación
Andújar, proposa diferents fitxes
la lectoescritura. Aquestes fitxes integren elements de la vida quotidiana que els
alumnes han d’identificar i escriure. També han de dividir la paraula en
sil·labes; una altra tasca és crear noves paraules a les que han d’assignar una
definició inventada.
5) Lectura i escriptura per nens amb dislèxia: Es treballa la discriminació auditiva dels fonemes,
jocs mentals amb paraules que poden ser reals o inventades, identificació
visual de grafemes, etc.
6) La magia de las palabras: els nens escolten el so de les lletres, les
paraules i les frases que escriuen en la pantalla del Ipad. Recopila 215 proves
d’ortografia tot i que es possible integrar-ne de noves. Preu 2,69 euros.
7) El muro: en el joc El muro s’han d’ordenar les lletres que
apareixen a la pantalla i formar paraules. Així es treballa la consciència
fonològica de manera lúdica. que ordenar las letras que aparecen en pantalla
para formar paraules.
8) Quadern de treball que millora la
lectoescriptura i la dislèxia: Escrit per Raúl Álvarez Alejo, proposa diferents
activitats d’interés per l’alumnat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada